2 juli 2011

Nattliv

Jag älskar att leva mitt liv om natten.
När husen omkring mig är svarta
och den enda lampa som lyser
är i ett fönster hundra meter bort.
Då spanar jag varm i hjärtat
bort mot det fönstret
och tänker att vi två delar en hemlighet,
en slags själ,
som älskar att omges av stjärnornas gnistrande ljus
och av mörkrets tysthet som väcker vår kreativitet.

Så slår det mig plötsligt
att i fönstret med ljuset kanske någon står
och tittar medlidande bort mot mig
och tänker att vi två delar en hemlighet,
en slags själ,
som måste vara uppe mitt i natten för att strax gå till jobbet,
eller som som får sova sött under dygnets mörka timmar men faktiskt inte kan
och är ledsna, frustrerade och arga över att det är så.

Jag vill flagga på nåt sätt
att "hallå, inte missförstå,
här inne är det glatt och kul!"
men så får jag ändå dåligt samvete
över att det är för sent för att sova
och för tidigt för att vara vaken.
Jag lyssnar på en skiva till och målar en tavla
innan jag somnar på golvet.
När jag vaknar öm och frusen
och går in till sovrummet
tänker jag att jag borde gå och lägga mig klockan 23 ikväll
men vet redan hur det kommer att bli.
För jag älskar att leva mitt liv om natten.


2 kommentarer:

Teres sa...

Så vackert skrivet! Är också en nattmänniska och känner själv igen mej i texten.

Karolina sa...

Vad roligt, tack. Och vad kul att du tittade in i min blo!gg