18 januari 2011

Pappa, son & son

Brunbränd pappa med helskägg, dyra friluftskläder, en stor ryggsäck på golvet. Vid sidan av honom två söner, den ena allvarlig, vänlig, lågmäld, mörka drag, kanske med fru nummer ett. Den andra några år yngre, blond, liten och tunn, pratglad, kanske med fru nummer två eller senare.

Pappan och äldste sonen pratar gymnastik. Yngste sonen bryter in: "Jag är jättebra på gymnastik!"
"Du kanske menar gympa"?
"Gymnastik eller gympa är det nån skillnad?!
"Ja, gymnastik är mer akrobatik."
"Jaså som kullerbyttor och sånt! Nej, det kan jag inte. Och inte kan jag stå på händer heller, bara om jag är under vatten."
"Kan du stå på händer under vattnet?"
"Ja, men framförallt är jag bra på gympa. Jag är stark. Intensiv och stark och med mycket hög energi. Jag är ett kraftpaket. Riktigt snabb!"

Den äldre brorsan lyssnar på stort allvar. Pappan bara sitter och småler, hans blick säger att här sitter hans två skatter.

.

Inga kommentarer: