19 januari 2011

Skulle iPhone kunna få mig att förstå?

Killarna i hörnet har på sig svarta skinnjackor och randiga, stickade mössor. De skrattar högt, skakar hand med varandra med komplicerade kombinationer under samtalets gång. Jag passerar dem och går bredvid de unga tjejerna i tights, korta kjolar och kalla jackor, långt hår i mittbena eller hästsvans. De fnittrar och ser plötsligt seriösa ut, fnittrar, seriösa, fnittrar... Där borta, vid ett café sitter män i vitt, kamel, brunt och senapsgult och spelar spel ihop.

Tack vare deras kroppspråk och sätt att vara tycker jag att jag förstår vad de pratar om, trots att jag inte förstår vad de säger. Undrar just om tex iPhone har en app som gör att man kan få en direktöversättning av olika språk? Jag menar, man kan ju nynna en liten snutt av en melodi och så berättar en app vilken låt det är.  Kanske kan man också få en översättning av vad andra säger? Det skulle vara så praktiskt.



.

Inga kommentarer: