6 januari 2011

Sällskap på linan

I flera månader har de hängt där på linan i centrum – de vita tennisskorna. I regn, sol, täckta av snö. Varje dag ser jag dem. Funderar. Vem ägde skorna? Varför hänger de där?

Var det någon som köpt nya skor och inte ville behålla sina gamla? De ser inte så gamla ut. Kanske nån som just hade köpt dem men inte gillade dem? Någon som blev retad? Någon mobbare som kastat upp dem så att en stackars tonåring måste gå hem utan skor och hitta på en förklaring till mamma och pappa. Kanske till och med bli utskälld för att skorna ”tappats” bort.

Eller är det någon som har tillbringat tid där de egentligen inte ska vara, nästan blivit påkommen och måste hoppa ut genom fönstret och hasa nedför balkongerna för att plötsligt inse att skorna är kvar. ”Hey, kasta ner skorna!”. Ut kommer skorna, men ack nej vilken osis, de fastnade runt linan...

Nu har skorna plötsligt fått sällskap. Ett slags bälte hänger till höger om dem. Det känns bra. De har sett så ensamma ut där de har hängt. Men undra just vad det där nya är – och varför det hamnade där..

4 kommentarer:

Annchristine e sa...

Konstigt! Men väldigt intressant.Finns ju en del scenarior som man kan tänka sig. Känner en som slutade sitt jobb på en betongstation som knöt ihop sina handskar och kastade upp den på en balk högt upp i taket. Dom hängde där så länge betongstationen fanns kvar.

Jocke sa...

Usch tänk om det är sådär som för Madicken, när hon tar de nya sandalerna till det leriga Valborgsfirandet fastän hon inte får. Och så kommer Lus-Mia och så går det som det går. Huvva.

Fast det är nog inte så. Jag har hört att skor på lina som de här betyder att någon langar knark i närheten. Om det är sant vet jag inte. Men ändå. Dubbelhuvva.

Unknown sa...

Det kallas visst shoe tossing och komer från Wag the Dog (som jag f ö inte har sett själv). Däremot har jag sett många gympadojor i träden och lyktstolpar i Birkastan för några år sen. Knarkarnäste eller har folk för mycket prylar helt enkelt..?

Karolina sa...

Men är shoe tossing och knarkförsäljning samma sak? Eller är shoe tossing nåt helt annat?

Naiva jag lär mig oerhört mycket här!