28 januari 2011

Ett hus med speciella grejer i

Jag skulle hitta dit även om jag gick i sömnen. Nasjonalgalleriet i Oslo var lite som mitt andra hem när jag bodde här. Den stora byggnaden på Universitetsgata 13 tronar sig kaxigt över marken och de andra husen, liksom slår sig för bröstet och indikerar att inom husets väggar finns det något speciellt. Och det gör det.

Varje trappsteg på väg upp till entrén har jag suttit på, varje del av balustraden liksaså. Timmar och åter timmar har jag tillbringat med skissblock och penna tillsammans med konststudenter och andra intresserade och skissat av de mängder av statyer som fanns här förr. Jag har skissat Edvard Munchs "Livets dans", Christian Kroghs "Albertine i politilægens venteværelse" och Ernst Josephsons "Spanska smeder" (han gjorde två versioner, en finns på Nasjonalgalleriet och en på Nationalmuseum i Stockholm). Tre av mina absoluta favoritverk. Jag tröttnar aldrig.

Gå dit om du har vägarna förbi. Det är gratis, kul och inspirerande!

.

Inga kommentarer: