21 januari 2011

Simsalabim

En gänglig kille med silverjacka, cool svart träningsoverall och snaggat hår står på perrongen. Han har ett långt vitt rep, kraftigt men med silkeskänsla, snurrat flera varv runt armen och försöker få ned repet i sin redan fullpackade ryggsäck.

Intill honom, på stengolvet, står en stor gammeldags resväska i brun kartong. Undra just vad han har där? Mina tankar flyger iväg till en trollkarl jag känner som också har en sån där resväska. Fast ännu större. I den bor ett hästhuvud, noter, all världens konstiga grejer och om jag inte minns fel, ett silverfärgat minidraperi.

Det bara känns att killen på perrongen har nåt liknande i väskan. Nu är repet äntligen i ryggan, yngligen vänder sig om och AHA under jackan syns två rader med ord, ord som bara är halva men jag har sett namnet de bildar mååååååånga gånger förut så det behövs inte mer:

Cir
Cir

Cirkus Cirkör. Jag känner mig som ett geni! Kanske trollar han inte, men han är åtminstone akrobat eller nåt annat som som ger en känsla av magi. Sedan ägnar jag hela resan åt att undra vad som egentligen finns i den där mystiska väskan. Säkert någon helt fantasiskt märkvärdigt. Eller i värsta fall smutstvätt som fraktas hem till mor och far...


.

Inga kommentarer: